Co to jest terapia manualna?

Terapia manualna polega na diagnostyce oraz leczeniu odwracalnych zaburzeń funkcjonalnych, występujących po stronie układu ruchu. Terapia ta została określona manualną, ponieważ wszystkie czynności wykonywane są z pomocą rąk. Jest to zbiór metod i technik stosowanych względem układu ruchu.

Od czego się zaczyna

Pierwszym etapem jest przeprowadzenie dokładnego wywiadu z pacjentem. Niekiedy bowiem pojawiające się dolegliwości pacjent kojarzy nawet z poważnym schorzeniem, a podczas wywiadu i późniejszego badania okazuje się, iż problem leżał w zupełnie innym miejscu, wręcz z dala od centralnego źródła bólu. Po dokonaniu wywiadu, terapeuta manualny wykonuje specjalistyczne testy, dzięki którym odkrywa źródła bólu, określa występujące dysfunkcje i jest w stanie zaproponować najlepsze metody oraz techniki usprawniające pracę układu ruchu.

Metody i techniki

Metody i techniki stosowane w terapii manualnej mogą być różnorakie. Znajdziemy tu:

  • mobilizację stosowaną celem poprawy i zwiększenia ruchomości w stawach. Sprawdzają się tutaj ślizgi oraz trakcje,

  • manipulacje pozwalają uruchomić staw. Jest to szybka technika, której najczęściej towarzyszy odgłos kliknięcia bądź charakterystycznego chrupnięcia,

  • masaże oddziałujące na tkanki miękkie,

  • stretching, czyli rozciąganie,

  • neuromobilizacje, czyli techniki stosowane celem przywrócenia prawidłowej ruchomości nerwów.

Pomocne wskazówki

Do tego pacjenci każdorazową otrzymują wskazówki i porady na temat stylu życia, którego zmiana w dużej mierze może wpłynąć na poprawę jakości życia, zmniejszenie odczuwanych dolegliwości. To także doskonała firma profilaktyki, zabezpieczająca przed nawrotami rozmaitych dolegliwości, nie tylko bólowych. Istnieje bowiem szereg ćwiczeń, które należy wykonywać w domu, ale i z powodzeniem w terapii manualnej znajdujemy ćwiczenia możliwe do wykonywania na przykład w pracy.

Wskazania do terapii manualnej

Terapia manualna doskonale sprawdza się w leczeniu bólów głowy o nie do końca poznanym podłożu, migren, jak i bólów zlokalizowanych na różnych odcinkach kręgosłupa, które skutkują szeregiem rozmaitych dolegliwości. Terapia manualna stanowi fizjologiczną metodę leczenia i jest w stanie zlikwidować źródło choroby. Zwiększa sprawność ruchową, a także skraca czas leczenia. Zmniejsza, a nawet eliminuje zapalenie tkanek miękkich. Pozwala uniknąć leczenia farmakologicznego i daje szansę na szybszy powrót do pełnej sprawności oraz zdrowia. Do tego z powodzeniem może być wykonywana w domu, u pacjenta, a w połączeniu z dobrze dobranymi ćwiczeniami przynosi pożądane efekty, a także doskonałe rezultaty.

TOP3 ćwiczenia na rozciąganie

Rozciąganie jest niezbędne, zarówno przed wykonaniem treningu, jak i po jego skończeniu. Ćwiczenia, które wykonujemy przed treningiem wchodzą w skład całego etapu rozgrzewki. Mają na celu przygotować nasze do ciało do intensywnego wysiłku fizycznego. Jak sama nazwa wskazuje, rozgrzewamy mięśnie i w ten sposób zapobiegamy kontuzjom. Z kolei po zakończonym treningu łatwiej pozbywamy się zakwasów, relaksujemy nadwyrężone mięśnie i dajemy im podstawę do odnawiania się oraz budowania na nowo.

Stretching

Pośród ćwiczeń na rozciąganie warto wyróżnić trzy kategorie, pośród których znajdziemy ćwiczenia niezbędne dla poszczególnych partii ciała. A są to:

  1. ćwiczenia na kark i plecy:

    Tutaj doskonale sprawdza się tak zwany słonik. Należy stanąć w lekkim rozkroku, następnie pochylić tułów do przodu w taki sposób, aby dłońmi dotknąć stóp. Trzymając stopy wykonujemy kilka kroków w przód, a następnie powracamy do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie to dobrze jest powtórzyć pięć razy.

    Między innymi do rozciągnięcia mięśnia dwugłowego uda, ale przede wszystkim pleców posłużą nam skłony skośne w siadzie rozkrocznym, które należy powtórzy dwadzieścia razy.

    Nie należy zapominać o rozciąganiu obręczy barkowej.

  2. Ćwiczenia na klatkę piersiową:

    tutaj warto wykonywać rozciąganie na brzuchu. Leżąc przodem na brzuchu, z nogami wyprostowanymi, ręce należy zgiąć w stawach łokciowych na szerokości i wysokości barków. Następnie należy wyprostować ręce jednocześnie odchylając głowę i kręgosłup w tył, pamiętając o tym, aby ramiona znajdowały się w równej linii poziomej.

    Innym ćwiczeniem jest rozciąganie z podparciem. Należy stanąć w lekkim rozkroku, z jedną ręką wyprostowaną i zapartą pod kątem 90 stopni. Następnie należy powolnie wykonywać skręty tułowia w kierunku przeciwnym do oparcia, zatrzymać ruch na 2-3 sekundy i to samo wykonać względem drugiej strony.

  3. Ćwiczenia rozciągające uda:

Na mięsień dwugłowy uda doskonale sprawdzają się skłony w przód, wykonywane w pozycji siedzącej. Z kolei na mięsień czworogłowy uda poleca się przyciąganie nogi, z pozycji stojącej, a także wykroki wykonywane do przodu.

Na wewnętrzną stronę ud idealnie sprawdza się kucanie w rozkroku, a także tak zwana „żabka”.

Jakość wykonywanych ćwiczeń

Wykonując poszczególne ćwiczenia należy skupić się na technice. Powolnym, ale dokładnym wykonaniu. Wiele osób stawia na szybkie rozciąganie, które tak naprawdę nie przynosi oczekiwanych efektów, ponieważ w krótkim czasie źle wykonujemy poszczególne ćwiczenia, co może skutkować nawet odwrotnym efektem, aniżeli zamierzony.

© 2016 Ginekologia

Theme by Anders NorénUp ↑

Show Buttons
Hide Buttons